مقاله

تغذیه صحیح در کوهنوردی

کوهنوردی را می توان از انواع رشته های ورزشی دانست که باید سبک انجام شود. به طور کلی می توان کوهنوردی و رشته های آن از قبیل بولدرینگ و داخل سالن و سنگ نوردی امداد و نجات و فعالیت های دیگر مشابه مثل کوهنوردی انفرادی، یخ نوردی و صعود آلپی را نام برد. اگرچه این رشته ها از هم متفاوت هستند ولی از لحاظ میزان بالای انعطاف پذیری تعادل و قدرت و استقامت با هم مشابه هستند.

چگونه یک روز خوب برای یک صعود خوب و لذت بخش برای شما به وجود می آید و شما معنی واقعی و احساس خوب سنگنوردی درک می کنید؟

سنگ نوردان نخبه در جواب به شما پیشنهاد می کنند که: یکی از عوامل مهم برای داشتن یک صعود خوب «تغذیه مناسب» است.

تغذیه مناسب در کوهنوردی

شما برای رسیدن به وزن مناسب جهت بالا رفتن و حفظ سلامتی کلی خود باید از رژیم غذایی که تا حد زیادی براساس منابع سالم و غنی از کربوهیدرات مانند غلات و نان به همراه میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

از محصولات لبنی کم چرب و مقادیر متوسط پروتئین را از منابع مانند آجیل و حبوبات، مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی کسب کنید.

شما سعی کنید در مصرف چربی ها سراغ منابع سالم چربی بروید مثل روغن های آجیل، آواکادو و ماهی های آب سرد. این نوع رژیم غذایی بنیان شما جهت فعالیت سنگنوردی را قوی می سازد.

در ضمن شما برای موفقیت به خصوص در مورد فعالیت سنگنوردی باید دارای اندام متناسب باشید به طوری که قدرت بدنی شما نسبت به وزن بدن تان بیشتر باشد شما باید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید که هم انرژی کافی جهت افزایش قدرت بدنی را داشته باشد و هم باعث افزایش وزن شما نشود.

تاکتیک های تغذیه در کوهنوردی

برای تغذیه در کوهنوردی نمی توان یک حکم کلی صادر کرد ولی برخی توصیه ها دارای بیشتری راندمان هستند. در روزهای قبل از برنامه کوهنوردی با مصرف تمام گروه های غذایی باید تغذیه اصلی بدن را انجام داد به گونه ای که منجر به تامین پروتئین ها و ذخیره چربی ها و بارگیری کربوهیدرات ها یعنی افزایش ذخایر گلیکوژن عضلات شود. بهتر است دو سوم رژیم غذایی یک کوهنورد را کربوهیدرات ها تشکیل دهند و بخش عمده آن شامل قندهای مرکب مثل نان، سیب زمینی، شیرینی و ماکارونی باشد قبل از آغاز کوهنوردی از مصرف غذاهای چرب و پر پروتئین نظیر تخم مرغ و کله پاچه خودداری کرده و بهتر است یک صبحانه سبک ولی کامل به همراه مایعات فراوان مصرف شود.

در حین فعالیت کوهنوردی به دفعات زیاد و به مقدار کم از مواد غذایی مخصوصا تنقلات خشکبار و میوه های تازه بهمراه کربوهیدرات ها و همچنین مایعات استفاده شود.

از پرخوری که باعث انباشته شدن مواد غذایی در معده و جلوگیری از تنفس کامل می شود خودداری کرده زیرا غذا را برای حفظ کارآیی و قدرت عمل نیاز داریم نه فقط برای رفع گرسنگی و تشنگی و آب را قبل از احساس تشنگی باید نوشید و از نوشابه های گازدار و دارای رنگ اجتناب کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *